Психологічна підготовка випускників до участі в ЗНО

/Files/images/psiholog/ддд.jpg

Тестування – це серйозне психологічне випробування тому завдання школи і вчителів допомогти учням психологічно налаштувати учнів на успіх, ознайомити з правилами проходження ЗНО, допомогти в підготовці до тестування.

Деякі поради для успішного проходження ЗНО

Зовнішнє незалежне тестування вимагає від абітурієнта вміння планувати самостійну роботу. Тому в процесі самостійної підготовки до ЗНО краще всю інформацію, яку необхідно засвоїти, поділити на частини і визначити їх пріоритетність. В першу чергу варто вивчати найскладніші розділи, щоб вистачило часу на їх повторення.

Працювати необхідно в сприятливій для навчання обстановці до тих пір, поки відчуваєте, що засвоюєте матеріал. Як тільки рівень сприйняття інформації знизився, варто відволіктися від підготовки до ЗНО на 20 хвилин.

Під час самостійної підготовки до ЗНО краще виконувати побільше різних тестових завдань. Їх можна знайти на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти і ВНЗ України, на спеціалізованих web-порталах. Виконуючи тестові завдання, контролюйте, скільки часу у вас займає пошук відповідей.

Щоб зовнішнє тестування пройшло успішно, необхідно не лише вивчити, систематизувати матеріал, а й попрацювати над своїм зовнішнім виглядом та поведінкою.
Хвилювання – це природно, часто воно допомагає швидко налаштуватися на продуктивну роботу.

Щоб менше нервувати під час зовнішнього тестування, краще з’явитися до пункту тестування на 20 хвилин раніше. Їх вистачить для того, щоб налаштуватися на тести, підготуватися психологічно. Якщо є можливість, то краще прийти на тестування пішки.

Впевненість, спокій, вміння слухати інструктора, знання та інтуїція – це запорука вашого успіху при складанні ЗНО.

Зовнішнє тестування вимагає завчасної підготовки, в тому числі й психологічної.

Не варто ставити перед собою надзвичайно складні завдання, адже чим менше часу залишається до тестування, тим важче їх виконати. Краще сформулювати основну задачу, потім розбити її на невеликі частини, які дійсно можна вирішити у визначений проміжок часу. Це допоможе зменшити хвилювання, викликане майбутнім зовнішнім тестуванням, а сам шлях до успішного складання тестів ЗНО буде не таким тернистим.

Якщо важко відразу сконцентруватися на вивченні предмета, то варто почати з повторення матеріалу або з вивчення легшої теми. Як тільки праця стане більш продуктивною, можна переходити до більш складних розділів. Такий підхід не дозволить зневіритися у власних силах.

Кожен день варто виконувати спеціальні вправи, які допоможуть зняти емоційне напруження і втому. В день зовнішнього тестування такі вже звичні вправи допоможуть швидко побороти хвилювання.

Якщо ви впевнені в своїх силах і вмієте здобувати знання, то самостійний спосіб підготовки до зовнішнього тестування може виявитися найбільш ефективним. Головне – правильна мотивація.

Зовнішнє незалежне тестування – це важлива подія в житті кожного абітурієнта, тому в переддень тестування варто приділити собі та своєму відпочинку максимум часу.

Зовнішнє незалежне тестування вимагає багато уваги. Тому напередодні ЗНО не варто себе перевантажувати, постійно тренуючись в складанні тестів, знову й знову вивчаючи власні нотатки або підручники.
Навпаки, НЕОБХІДНО:
• виспатися, щоб встати в доброму гуморі, бадьорим, готовим до великих звершень;
• підготуватися психологічно, налаштуватися лише на позитив. Для цього можна роздрукувати власний сертифікат, у якому варто проставити по вибраним для тестування предметам максимальну кількість балів. Буде добре, якщо такий сертифікат буде постійно перед очима;
• закохатися у вибраний для ЗНО предмет, відчути, що він вартий захоплення, інтересу. У своє захоплення слід дійсно повірити;
• пам’ятати, що думки матеріалізуються, тому не слід сумніватися у своїх знаннях. Краще думати про можливості, які відкриваються після складання ЗНО: про нових друзів, про омріяну професію, про переваги студентського життя;
• просто повторити вивчений матеріал, щоб впевнено почуватися на зовнішньому тестуванні. Для цього краще виділити той час, коли працюється найкраще;
• за декілька днів до тестування можна «сісти» на спеціальну «розумову» дієту. До звичайного раціону можна додати мюслі, банани, родзинки, горіхи і шоколад;
• провести вільний час на свіжому повітрі, найкраще – в парку.

А тепер поговоримо про те як слід повторювати навчальний матеріал,щоб пам’ять працювала найбільш ефективно

1. Облаштуйте власне робоче місце, приберіть зайві речі, що можуть заважати та відвертати увагу.

2. Складіть план на кожен день підготовки, щоб чітко знати, що треба повторити сьогодні.

3. Якщо відсутній робочий настрій, почніть з матеріалу, який ви знаєте краще, або який вас найбільше цікавить. Це допоможе активізувати пам’ять та увагу. Після цього можете працювати з розділом, який знаєте гірше.

4. У процесі повторення включайте різні види мисленнєвої діяльності: визначайте головне, створюйте різні види опор: плани, схеми, малюнки, використовуйте асоціації.

5. При кожному читанні матеріалу ставте основну мету: пригадати те, що вивчалося на уроках, узагальнити, перевірити рівень засвоєння.

6. Використовуйте різні види читання: повільне з обдумуванням, вибіркове, оглядове. Це дозволить економити час та краще усвідомити зміст матеріалу.

7. Виконуйте якомога більше практичних вправ та тестів, це дозволить удосконалити ваші уміння та навички. Про це особливо слід турбуватися при підготовці до зовнішнього оцінювання, яке проводиться на тестовій основі.

8. Залиште вільний день напередодні екзамену, щоб ще раз переглянути матеріал та окремо зупинитися на складних питаннях.

ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ЗДАЧІ ЗНО
( психологічні поради )

Задовго до ЗНО:
Спочатку підготуй місце для занять. Забери зі столі усі зайві предмети, зручно розклади свої зошити, підручники, ручки тощо;
Можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність. НЕ потрібно перефарбовувати стіни, а достатньо картини, занавіски, серветки, лампи, тощо. Також цікаво зауважити, що за твердженням вчених запах лимону у вашій кімнаті підвищує розумову працездатність на 20%.
Склади план своєї роботи. Перед тим визнач - Хто ти є ? - сова чи жайворонок. Склади план занять на кожен день. Важливо чітко знати, що ти робиш і не говорити усім оточуючим: « Я займаюся чи готуюсь» , а « Я вивчаю саме певний розділ, конкретний матеріал»;
Починай із найважчого, але посильного. Легше і приємніше залишай на після обіду.
Змінюй заняття із відпочинком. Психологи встановили, що оптимальна тривалість заняття 30-40 хв. Максимум уваги досягається після 10-15 хв. від початку роботи. Тривалість перерв у першій половині дня не повинна перевищувати 5-10 хв. У другій половині дня тривалість кожної наступної перерви збільшуйте на 5 хв. Не забувай у час відпочинку робити зарядку, займатися спортом, робити короткі прогулянки, допомагати батькам, тобто повністю відволікатися від навчання на короткий час. .
Тренуйся щоденно робити тести. Роби це із секундоміром.
Не потрібно заучувати напам’ять певні тексти, вчися робити короткі записи, нотатки, регулярно їх переглядай.
Регулярно повторюйте матеріал, бажано через 10 хв., після того, як ви вивчали новий матеріал, а згодом через добу. Кожне наступне повторення повинно бути коротшим попереднього.
Займайся само переконанням. При всій своїй простоті, це є дуже дієва зброя. Повторюй про себе: «Я знаю багато, я спокійний, я впевнений, я розумний і т.д.», «Я напишу добре тестування».
День перед здачею ЗНО
Багато хто вважає, що щоб повністю підготуватися до іспитів бракує одного дня. Це невірно. Вже після обіду важливо припинити готуватися, здійснити прогулянку на свіжому повітрі, прийняти душ, підготувати одяг, документи, інші необхідні речі.
У день ЗНО:
Будь сконцентрованим. Не звертай уваги на поведінку оточуючих. Для тебе повинен існувати лише текст завдань і годинник.
Дій швидко, але не поспішай. Перед тим як дати остаточну відповідь , двічі прочитай завдання, переконайся, що ти правильно зрозумів, що від тебе вимагається.
Спочатку берись за ті завдання, у правильності відповідей на які ти не сумніваєшся.
Пропускай! Потрібно навчитися швидко пропускати важкі і незрозумілі завдання, щоб згодом до них повернутися.
Читай завжди уважно завдання до кінця. Розуміти завдання з перших слів і добудовувати закінчення за допомогою власної уяви – це надійний шлях до помилок.
Думай лише про поточне завдання. Коли ти бачиш нове завдання, забудь про попереднє.
Якщо попереднє завдання тобі не під силу, забудь про цю проблему. Наступне завдання це шанс набрати додаткові бали.
Використовуй методику виключення. Якщо не знаєш правильної відповіді , то можна розпізнати усі невірні відповіді в силу їхньої абсурдності.
Заплануй два круги. Завжди перевіряй себе. Навіть якщо відповідь легка і однозначна на перший погляд.
Вгадуй. Довірся власній інтуїції і вона разом із твоїм логічним мисленням.

Рекомендації психолога батькам

«ЗНО, ДПА , контрольні роботи. Як підтримати свою дитину під час іспитів?»

Завершується навчальний рік, школярі пишуть контрольніроботи, випускники готуються до написання ДПА(державної підсумкової атестації) та ЗНО(зовнішнього незалежного оцінювання). Ці традиційні щорічні заходи мають на меті перевірку отриманих школярем знань, однак для багатьох дітей вони стають серйозним психологічним випробуванням.

Оскільки досвіду подолання стресових ситуацій школярі мають недостатньо, іспити можуть викликати в них сильнутривогу тастрахи, які позначаються на емоційному стані дітей і негативно впливають на процес підготовки та результат.

/Files/images/psiholog/ю.jpg

У «гарячу» пору екзаменів і підготовки до ЗНО головне завдання батьків – створити для дитини сприятливу атмосферу і комфортні умови, які б допомогли їй добре підготуватися.

Не потрібно нервувати, переживаючи за те, як ваше «чадо» складе іспит. Продемонструйте спокій і впевненість у силах і можливостях своєї дитини, тоді їй буде легше справитися із власним хвилюванням.

Головна ваша мета – не налякати дитину ще більше, розповідаючи про труднощі тестів. Поясніть: щоб отримати хороший результат, не обов’язково відповідати на всі запитання тесту. Набагато краще спокійно відповісти на ті запитання, у правильності відповідей яких дитина впевнена.

Незалежно від результату екзамену, не забувайте щиро і від душі казати дитині, що ви її любите, що в житті у неї все складеться якнайкраще. Адже впевненість у силах вашої дитини дуже важлива.

Як кажуть «Від хорошого слова навіть кактуси краще ростуть».

Якжедопомогти дитиніуцей складний період?

Ось для вас декілька порад.

Психологічна підтримкабатьків — це один з найважливіших чинників, що визначають успішність дитини під час складання іспитів. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності в дитини («якщо ти..., то...»), нав’язуємо нереальні стандарти, суперництво із ровесниками («подивись, як інші навчаються...») тощо. Внаслідок цього діти починають хвилюватися ще більше, адже бояться не виправдати очікування дорослих.

Насправді ж підтримка має ґрунтуватися напідкресленні здібностей таособливостей дитини. Підтримувати свою дитину — означає вірити внеї таїїздатністьдолати складні життєві ситуації. І батькам під силу навчити дитину цьому, створивши в неї установку:«Тиможеш цезробити!».

Щоб продемонструвати свою вірув дитину, батькам варто:

·забути про минулі невдачі своєї дитини;

·допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона впорається із тим чи іншим завданням;

·пам’ятати про минулі успіхи й повертатися до них, а не до помилок.

Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я впевнений, що ти все зробиш добре», «У тебе все вийде», «Я пишаюсь тобою», «Ми будемо любити та цінувати тебе, що б не сталося» тощо. Підтримувати можна також за допомогою дотиків, спільної діяльностітощо.

В період підготовки до іспитів, контрольних психологи рекомендують батькам дотримуватися таких порад:

1. Підбадьорювати дитину, хвалити за те, що вона робить добре. Переконуйте, що вона зможе гарно скласти іспити. Адже чим більше учень буде боятися невдачі, тим імовірніше він допуститься помилок.

2. Непідвищувати тривожність дитини напередодні іспиту — це може негативно позначитися на результаті. Дитині завждипередається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент здатні впоратися зі своїми емоціями, то школярі можуть емоційно «зірватися».

3. Некритикувати дитину після іспиту. Це може негативно вплинути на її самооцінку та характер.

·Не турбуйте школяра міркуваннями про можливу кількість балів за предмет. Дайте зрозуміти дитині, що оцінка— незавжди остаточний і кінцевий вимір її можливостей, а кількість отриманих балів не змінить вашого ставлення до неї.

4. Спостерігати засамопочуттям дитини.Саме батьки здатні вчасно помітити й запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з перевтомою.

·Залиште для школяра на період контрольних та іспитів мінімальний перелік домашніх обов’язків, давайте йому зрозуміти, що оберігаєте його.

· Поясніть дитині, наскільки важливим єповноцінний сон для її здоров’я та успішного складання іспитів.

5. Забезпечити зручне місце для занять, звести до мінімуму фактори, що можуть відволікати школяра від занять.

6. Пояснитидитиніважливістьзміндіяльності — від активної інтелектуальної роботи до відпочинку та релаксації (між заняттями тривалістю близько години обов’язкові перерви). Навчіть школяра правильно орієнтуватися в часі й розподіляти його. За перших ознаках перевтоми, запевніть дитину, що непомірна завантаженість не завжди дає позитивний результат.

·Ранкова зарядка, спорт, прогулянки не повинні бути виключеними із щоденного графіка під час підготовки до здачі тестів, іспитів чи контрольних.

7. Звернути увагу нахарчування дитини. Подбайте, щоб вдома була поживна й різноманітна їжа, яка забезпечить збалансований комплекс вітамінів, необхідний під час інтенсивного розумового напруження.

·Пам’ятайте, щориба, сир, горіхи, курага чудово стимулюють роботу головного мозку. При цьому бажано не зловживати солодощами та борошняним виробами.

8. Приділяти дитині достатньо уваги (цікавтеся тим, що її хвилює, її настроєм, процесом підготовки).

·Виражайте готовність допомогти і за потреби допомагайте (наприклад, разом розподіліть час для підготовки). Знаючи про сильні та слабкі сторони дитини чи наявні «прогалини», м’яко спрямовуйте їїпідготовчу діяльність, проте утримайтесь від відкритих вказівок.

·Придбайте різноманітні тренінгові матеріали доіспитів (збірники диктантів, тестів тощо). Адже щоденне тренування підвищить впевненість дитини у власних силах та допоможе краще засвоїти матеріал.

·Донесіть до дитини, що зазубрювання не таке продуктивне, як систематизація інформаціїза ключовими тезами. Упорядкувати «багаж» знань може допомогти побудова таблиць та створення схематичних виписок.

·Розповідайте дитині про свій досвід складання іспитів, коли це доречно. Розкажіть, що ви відчували перед іспитами.

Із наближенням дня «Х» діти можуть відчувати збільшення емоційної напруги, адже усвідомлення реальної важливості атестації ніяк не сприяє заспокоєнню. Завдання батьків — розвіяти страхи тапереживання дитиниз приводу прийдешньої події. Напередодні тестування, іспиту чи контрольної дайте школяруможливість повноцінно відпочити йдобре виспатися.І пам’ятайте, що атмосфера в родині — головний фактор, що впливає на емоційний стан дитини та її здатність діяти у стресових ситуаціях.

Кiлькiсть переглядiв: 5